Brutální svědectví bez nároku na happy end

Redakce (17.09.2013)

Pravdivý příběh Útěk z tábora 14 stojí za to znát. Nejde totiž o svědectví ojedinělé, nýbrž jediné. Ústřední postavou je Sin Tong-hjok, zrozený ze „sexu za odměnu“ dvou politických vězňů v jednom z největších koncentračních táborů v Severní Koreji. Narodil se jako otrok bez vyhlídky na přežití třicetin. Shodou neuvěřitelných náhod se mu ale podařilo dostat až do svobodného světa a stát se mezi severokorejskými uprchlíky svým způsobem celebritou.

Podobný kousek se už jinému rodákovi z kimovských lágrů dosud nepovedl. Popisem každodenních hrůz, mrzačení a vraždění dětí, veřejných poprav, mučení, nesnesitelně těžké práce a zneužívání žen kniha připomíná řadu svědectví z německých táborů smrti či sovětských gulagů. Je tu ale jeden zásadní rozdíl. Sin nikdy nezažil realitu mimo tábor (režimu nestál ani za to, aby mu vymyl mozek státní ideologií). Pro dnešního Evropana nepředstavitelné strasti vnímá rodilý vězeň jako více či méně běžnou součást života.

Oproti nově příchozím, kterým pád do pekla vzal často vůli k životu, je to zvrácená, ale životně důležitá výhoda. Sin dokonce trápení jiných sám vyvolává, na základě jeho udání oběsí matku a zastřelí bratra. Dnes to sice vnímá jako největší balvan na svém svědomí (pravdu dlouho skrýval), ale tehdy byl přesvědčen, že činí správně, a matce trest přál.

Sinův příběh sepsal americký novinář a znalec východní Asie Blaine Harden. Do knihy nenásilně vkládá mezinárodní souvislosti i reálie Severní Koreje, o kterých hlavní hrdina v podstatě nemá ponětí. Zvolená er forma někdy otupuje hroty popisovaným událostem, většinou je ale ostří svým mrazivým odstupem.

„Podle Sina ta krásná malá holčička měla zkrátka smůlu. … Nikdy se na učitele nezlobil, že ji zabil.“ Takto lakonicky končí popis vraždy šestiletého děvčátka, které doplatilo na dvě zrna kukuřice v kapse.

Tohle není dávná historie, to je naše současnost (hrdina je ročník 1982). Nelze si odpustit poznámku, že stejně tak současná je vřelá kondolence Vojtěcha Filipa k úmrtí „váženého soudruha“ a masového vraha Kim Čong-ila nebo klanění se českých turistů Kim Ir-senově soše v Pchjongjangu.

Na knize je cenné i to, že nekončí samotným útěkem. A logicky ani happy endem. Severní Korea trvá a duševně i fyzicky poznamenaný Sin své místo na svobodě stále hledá.

Hodnocení: 100 %

17.9.2013  E15