Do pralesa se štětcem v ruce

Do pralesa se štětcem v ruce Do pralesa se štětcem v ruce

Kniha Jana Dungela Po krk v pralese (vydalo Universum) je neobyčejná hned ze dvou důvodů. Jednak popisuje dobrodružný příběh česko-venezuelské expedice směřující k nejvyšší hoře Brazílie Pico da Neblina, jejíž členové prošli doslova sítem pastí, které jim příroda nastražila, a jeden z účastníků přitom přišel málem o život, a jednak sám autor je výjimečný svým malířským uměním, jak je v knize dokumentováno, neboť přímo na místě dokáže s neskutečnou přesností zachytit podobu divokých zvířat a ptáků, které v pralese Jižní Ameriky potkal.

Ilustrátor, malíř a grafik, na volné noze pracující Jan Dungel (ročník 1951) vystudoval biologii, působil v Biofyzikálním ústavu ČSAV a na Vysoké škole veterinární v Brně, ale pak se začal čím dál víc věnovat malování, ilustroval knihy pro děti i pro dospělé (má jich na svém kontě už přes padesát), dnes se věnuje i volné malířské tvorbě. Ke svému náročnému koníčku potom přidal ještě jeden - už sedmnáct let pravidelně navštěvuje tropické jihoamerické oblasti, aby jeho obrázky divokých zvířat v přírodním prostředí získaly absolutní věrohodnost.Kniha nás zavádí do oblasti neprozkoumaných pralesů severně od oné brazilské hory, které zdokumentovali fotograficky i další účastníci expedice, malířova manželka Radana a kameraman Vladimír Šimek. Všichni tři sice mají značné zkušenosti z pobytu v nehostinném prostředí pralesů, ale bez pomoci dvou indiánských přátel, Elvise a Alejandra, by cíle cesty zřejmě nikdy nedosáhli. Ona nejvyšší brazilská hora se totiž ukrývá v neprostupných místech na hranici s Venezuelou, kam lidská noha těžko kdy vstoupila. Kromě místních indánů kmene Yanomamo a odvážných průzkumníků, kteří by se zřejmě dali spočítat na prstech, horu příznačně přezdívanou Mount Everest Amazonie lidské oko dosud nespatřilo. Jak cesta probíhala, s jakými nástrahami se lze v těchto místech setkat, vidíme i z deníkových záznamů expedice, kterých kniha hojně využívá. Pro někoho budou nejzajímavější částí knihy Dungelovy ilustrace, v nichž se nám živí obyvatelé pralesa zjeví snad v ještě větší kráse než ve skutečnosti.

Autor: Lubor Falteisek
Zdroj: Naše rodina, 10.11.2009