J. K. Rowlingová – Prázdné místo

Redakce (11.09.2013)

První román pro dospělé z pera autorky Harryho Pottera. Těšila jsem se na něj. Věděla jsem, že si ho určitě budu chtít přečíst a raději si od něj zas tak moc neslibovala. Zakoupila jsem si ho hned, jak vyšel a pak si ho nějakou dobu hýčkala na polici a těšila se na tu správnou konstelaci hvězd, abych se do něj pustila. Stálo to za to? Pro mě určitě ano!

Na více než 500 stránkách nám J. K. Rowlingová představuje anglické maloměsto zvané Pagford.

Hned na začátku náhle zemře čtyřicátník Barry Fairbrother, učitel na místní škole, člen městské rady. Zůstane po něm vdova se čtyřmi dětmi a prázdné křeslo v radě. Na to si začne dělat zálusk hned několik osob. Kdo na něm usedne je pro některé obyvatele vskutku zásadní otázka, protože to ovlivní blížící se hlasování o budoucnosti Polí, což je sídliště na okraji hranice okresu pro sociální slabé a někteří radní již dlouho usilují o jeho přesunutí pod sousední město. Druhou diskutovanou otázkou v radě je zrušení smlouvy o pronájmu budovy, v které sídlí klinika pro léčbu závislostí.

Barry Fairbrother pocházel právě z Polí, vypracoval se na učitele, slušného člověka, otce rodiny a radního. Jako radní se snažil o zachování kliniky i ponechání správy Polí pod Pagfordem.

Během příprav nadcházejících voleb do městské rady nás autorka seznamuje s několika pagforskými rodinami: s majitelem místního lahůdkářství a členem rady se ženou, jeho dospělým synem se ženou a dětmi, s ředitelem místní školy s manželkou výchovnou poradkyní a pubertálním synem, jeho spolužákem s tyranským otcem, matkou a bratrem, s doktorskou rodinou původem z Indie, s narkomankou s malým synem a dcerou – spolužačkou výše zmíněných puberťáků, či se sociální pracovnicí a její dcerou, které se do Pagforku nedávno přistěhovaly.

Postav je v románu poměrně hodně. Z počátku to může být i trochu matoucí, ale postupně se v nich čtenář orientuje lépe a lépe.

Silnému čtenářskému zážitku s vygradovaným koncem, nad kterým jsem i zaslzela, předchází důkladný „úvod do děje“. Jednotlivé postavy jsou vykresleny velmi věrohodně. Poznáváte jejich minulost, vztahy, povahy, tajemství jednotlivých rodin. Chápete jednání dospělých i teenagerů. Poznáváte historii Polí i význam a kliniky.

A pak se na webových stránkách obce ocitne vzkaz vložený na profilu zemřelého Barryho. Je podepsán jako Duch Barryho Fairbrothera. Poukazuje na tajemství jednoho z kandidátů na radního. Děj nabírá na obrátkách. První vzkaz následuje druhý, namířený proti dalšímu kandidátovi. A nezůstává u dvou… Všechny vzkazy zasahují v nich zmíněné osoby v těch nejcitlivějších místech. Kdo je píše? Proč?

J. K. Rowlingová napsala úžasně propletený román. Jednotlivé dílky do sebe krásně zapadají, všechno má svůj důvod. Postavy jsou věrohodné a přesvědčivé, autorka s lehkostí a naprostou přirozeností střídá jejich pohledy na věc. Dialogy jsou uvěřitelné a svižné. Silný konec ve vás nechá hluboký dojem a důvod k přemýšlení.

Nečekejte žádnou fantasy literaturu ani velké napětí, kvůli kterému budete číst až do rána. I přesto je ale román Prázdné místo čtivý a určitě stojí za trochu námahy při jeho zdánlivě zdlouhavém úvodu.

Autorkou recenze je Lenka Mynaříková