John Grisham: Poslední vůle

Redakce (30.09.2013)
John Grisham: Poslední vůle John Grisham: Poslední vůle

Sníte o zděděném balíku peněz po někom, na kom vám nezáleží a jehož ztrátu nebudete oplakávat? Kniha Poslední vůle od Johna Grishama o jednom takto splněném snu vypráví.

Osmdesátiletému umírajícímu miliardáři Troyi Phelanovi se poslední den života vyvedl na výbornou. V jeho domě se sešli všichni, které potřeboval. Tři bývalé manželky, šest dětí, horda právníků a tři psychiatři. Před jejich zraky dokazuje duševní způsobilost k podpisu závěti. Jde o hodně, o celých jedenáct miliard dolarů. Chamtivé exmanželky i nepovedené ratolesti si mnou ruce a nejraději by starého pána do rakve strčili ihned. Řádně by to pomohlo jejich tragickým životům. Všichni jsou zadlužení, závislí na drogách či alkoholu a v praktickém životě zcela neschopní. Výstřední a zlomyslný Troy to ví, lépe než cokoliv jiného, a chce to vykutálené rodince pořádně osladit. Když oficiální poslední vůle nese jeho podpis a příbuzenstvo se rozchází, Troy vytahuje ze šuplíku závěť novou. A páchá sebevraždu.

Autor rozjíždí svůj příběh s velkou dávnou černého humoru a ironie. Tato sebevražda musí čtenáře donutit, když ne ke smíchu, tak k úsměvu určitě. Troy Phelan je postava, která má rozhodně za ušima. Škodolibý, zlobivý a proklatě inteligentní stařík, který se rozhodl veškeré dění řídit i po své smrti. Celý majetek odkázal nevlastní dceři Rachel Laneové, kterou 20 let neviděl, a o jejíž existenci nikdo netuší. Show skončila a boj o peníze začíná.

Poslední vůleZatímco příbuzenstvo stále žije v blažené nevědomosti, slaví a na dluh kupuje nová auta, domy nebo dávky kokainu, Phelanův právník Josh Stafford začíná organizovat pátrání po dědičce. Ze svých řad vybírá dřívější ikonu mezi advokáty,  Nata O‘Rileyho, toho času na odvykací léčbě. Ten, s čerstvou propouštěcí zprávou vyléčeného alkoholika, sedá na letadlo směr Brazílie. Někde tam, v rozlehlých močálech mezi indiány, žije nejbohatší dědička na světě. Nate se tak pouští na dobrodružnou výpravu, při níž se setká s moskyty, aligátory, jedovatými hady i tropickou nemocí. Na chatrné kocábce uprostřed bažiny mu půjde o život. Co se stane až Rachel nalezne? A jak to změní jeho samotného?

Rodinní příslušníci i se svými právníky mezitím ze skutečné poslední vůle kolabují. Jedni kvůli odepřenému dědictví a druzí ze ztráty tučného výdělku. Žaloba na určení neplatnosti závěti na sebe nenechává dlouho čekat. Lační právníci rozjíždějí špinavou hru, šlapou po zákonech, neštítí se lhát a podvádět. V soudní síni začíná tanec v rytmu dolaru. Komu připadne pohádkový balík peněz? Do posledních stránek není jisté nic.

Kniha ukazuje mnoho groteskních postav, které žijí jen pro peníze. A přece i pro ně má autor na konci mnoho polehčujících okolností. Nikdy není nic jen černé a bílé.

Výborný právnický thriller s velkou příměsí dobrodružství, jisté dávky romantiky a poselství.  Kniha je napínavým příběhem s inteligentní zápletkou, okořeněná mnoha zvraty i břitkými rozhovory. Samozřejmostí je čtivý autorův styl, který nedovolí odložit knihu z ruky dříve, než na úplném konci.

Autorka recenze: Eva Šamánková