Recenze

Když si chce hra hrát…

Redakce (20.02.2013)
Když si chce hra hrát… Když si chce hra hrát…

„Wanna play a game?“ Chceš si zahrát hru? Zeptá se Henrika Pettersona zvláštní stříbrný mobil bez loga. Mladý zloděj a podvodník se domnívá, že si z něj chce vystřelit jeho kamarád a počítačový milovník v jedné osobě. Když však HP, jak si Henrik nechává říkat, na pravidla přistoupí, ani si neuvědomí, drobné krádeže se mění ve větší a nebezpečnější prohřešky.

Každý jeho čin je přitom z mnoha úhlů zaznamenáván na kamery. Organizátoři hry a hráči jsou zřejmě všude. Mezi policisty, politiky, úředníky, byznysmeny... Ten systém taky umožňuje výběr potenciálních hráčů – úřednice na magistrátu sežene adresu, trenér ve fitku zhodnotí jeho fyzický stav a tak dále. Hra je tu pro ty, kteří cítí, že v životě mají na víc, hledají trochu vzrušení a špetku slávy. A to vše pomocí propracovaného systému telefonů a zpráv rozesílaných přímo na jméno.

Teprve když ho jeden z náročnějších úkolů jedné noci navede ke shození balvanu na auto projíždějící pod mostem, HP vystřízliví a uvědomí si, že mohl někoho zabít.

Shodou okolností v autě seděla jeho sestra. Jakmile se to zlodějíček s bohatou zásobou anglických nadávek dozví, policistům při výslechu vyklopí všechno. O tom, jak našel telefon ve vlaku, jak začal plnit úkoly a jak se mu strašně zalíbila virtuální sláva, stovky pochvalných komentářů a zvyšující se skóre.

Jenže se ukáže, že Henrika nevyslýchali policisté. Šlo jenom o další level. V něm HP neuspěl a je potrestán okamžitým vyloučením ze hry. Henrik je zoufalý. Na slávu, obdiv a vzrušení ve svém životě si už zvykl natolik, že je mu zatěžko se jej teď vzdát. Status virtuální celebrity je pro něj ještě důležitější než peníze, než skutečný život.

Naštěstí má HP sestru a nejlepšího kamaráda, kteří mu pomáhají odhalit tajemství Hry s velkým H. Je to dvojnásob těžké – nejenže mají organizátoři zvrácené soutěže zřejmě oči a uši všude, ale Henrikova sestra se navíc pořád vyrovnává s drsnými vzkazy, které jí po smrti jejího násilnického manžela kdosi hází do skříňky.

Pátrání Henrika zavede na odlehlou švédskou farmu. Její majitel, který dříve pracoval pro hru, dá pronásledovanému zlodějíčkovi mapu serverů. Poté za „nevysvětlených okolností“ ve své farmě uhoří. HP tuší, že to není náhoda a ukrývá se u své sestry. Tak se také stane, že v rukou jejího přítele spatří povědomý stříbrný mobil…

Švédský mistr slova Anders de la Motte ve své knize Game nahlíží nejen na zvláštní spiknutí pod slupkou společnosti, ale – a to je mnohem důležitější – pod slupku každého z nás. Jak moderního člověka deformuje touha po slávě – alespoň té virtuální? Co všechno je člověk schopen udělat pro stovku fiktivních bodů a pochvalu od anonymních voyerů?

A jak byste se zachovali vy, kdybyste mobil s hrou našli a ona si chtěla hrát?

* * * * *

Mobil, přesně jak si myslel, a rázem mu to zlepšilo ráno.
Nový model, takový ten bez tlačítek, jenom se zasklenou dotykovou obrazovkou.
Sweet!
Kupodivu nikde nenašel jméno výrobce, že by to byl tak exkluzivní telefon, že to ani není potřeba? Nebo jsou ta čísla vyrytá vzadu vlastně značka?
128, stálo tam slabě reliéfním světle šedým písmem, vysokým ani ne jeden centimetr.
Nevzpomínal si, že by o takovém výrobci mobilů někdy slyšel.
Ale what the hell…
To mu u Mobilovýho Řeka hodí přes pětikilo, míň tenhle telefon stát nebude. Anebo možná HP vyplázne pár stovek na prolomení blokace čísla IMEI, kterou si majitel určitě brzo aktivuje, a nechá si to sluchátko pro sebe.
Ale to asi nehozí…
Jeho dlouhodobě napjatá finančí situace včera večer definitivně praskla. Na účtu už měl dávno prázdno a všechna záchranná lana si spálil. Ale čórka sem, čórka tam a kase  bude brzo zase plná…
Člověka, jako je on, nikdo neudrží dlouho dole,  a mobil toho byl živým důkazem. Převracel ho, otáčl a zblízka ho zkoumal.
Mobil byl malý, elegantní, jen o málo větší než jeho dlaň, a kryt měl z leštěné oceli. Dírka na zadní straně prozrazovala, že je vybaven kamerou, a nahoře byl připevněn černý úchyt, kterým se telefon nejspíš dal připnout na šaty. Úchyt ostře kontrastoval s jinak minimalistickým designem a HP se ho zrovna pokoušel ulomit, když tu náhle obrazovka ožila.
Wanna play a game?
Zeptala se a objevily se dvě ikony, YES a NO.