Na co Alice zapomněla

Redakce (09.02.2015)
Na co Alice zapomněla Na co Alice zapomněla

Možná jste se někdy zděsili toho, jak se někdo, koho jste dlouho neviděli, změnil k horšímu. Nejraději byste ho praštili do nosu a řekli mu, ať se vzpamatuje. Jenže co když si ránu do nosu zasloužíte vy, protože to vy jste se změnili?

Lidé se mění, to je jasné. Ve dvaceti máme jiné představy o životě než poté, co jsme konfrontováni s realitou ve třiceti. Ve třiceti máme jiné starosti než ve čtyřiceti. Alice Loveová ví, o čem mluví. Narazila si hlavu a zapomněla posledních deset let svého života. Úplně všecičko. Svět kolem ní se změnil, má teď tři děti a prochází si rozvodem, ale musí tomu čelit její o deset let mladší já, které by se ze všeho nejraději pořád válelo v posteli a bralo všechno s nadhledem.

Jenže zkuste brát s nadhledem trojici hlučných dětí, které spíše vychovávají vás, než vy je! Zoufalá Alice většinu času naprosto nechápe, co má dělat, nezná souvislosti. A všichni se k ní přitom chovají, jako by čekali, že ona všechno zvládne bez pomoci. Kdy se z ní stala superžena?

Stejně jako se Alice musí vyrovnat s novým životem, musí se její okolí vypořádat se „starou Alicí“. Kromě dětí i (brzy ex) manžel Nick. Ten Alicinu nehodu zpočátku považuje pouze za trik, který má za cíl vyloudit soucit u rozvodového soudu. Láska z jeho příjmení (jmenuje se Nick Love) zřejmě vyprchala jako mládí… Zmatené jsou jak Aliciny kamarádky, tak i muž, který se zřejmě považuje za jejího přítele. A Alicina sestra Elizabeth, ta je z toho úplně na větvi:

Byla jsem ohromená. Chovala se tak… ztřeštěně. Tolik jako stará Alice. Vzápětí jsme se řehtaly jako malé. Smály jsme se a smály, zatímco jsem ji dál odvážela k ní domů. Bylo to zvláštní, takhle se s Alicí smát. Bylo to jako ochutnat něco lahodného, co jste nejedli celé roky.

Liane Moriarty je australská spisovatelka, jež u nás proslula především románem Manželovo tajemství. Na co Alice zapomněla je mnohem optimističtější kniha. Zápletka je stejně jako v Manželově tajemství trochu přitažená za vlasy, ale slouží autorce především k tomu, aby mohla načrtnout a poté studovat postavy. A to, jak se budou vinou okolností a uplynulých deseti let měnit. To jde této spisovatelce výborně, ostatně kdo četl Manželovo tajemství, jistě potvrdí, že autorka umí charaktery popsat na jedničku.

Na co Alice zapomněla se mi líbilo mnohem víc než Manželovo tajemství. Myslím, že to bylo i tím, že je zde méně postav. Příběh vypráví Alice a její sestra Elizabeth, přičemž ta druhá zmiňovaná pouze skrze deníkové záznamy, které píše pro svého psychologa. A čas od času děj ještě popoženou blogové příspěvky Aliciny „babičky“, ty jsou ale spíš jen taková třešnička na dortu, neboť jich tam moc není, jsou krátké a neuvěřitelně vtipné.

Když jsem knihu dočítala, uvědomila jsem si, že je to v podstatě 400stránková oslava života. Příběh, který ukazuje prchavost okamžiků a zkoumá trvanlivost vzpomínek. Nejen těch hezkých, ale i těch méně příjemných. Protože i ty k životu patří, ať už chceme nebo ne.

Autorka recenze: Radka Blažková

* * * * *