NEŽ JSEM TĚ POZNALA: film vs kniha

Redakce (16.08.2016)
NEŽ JSEM TĚ POZNALA: film vs kniha NEŽ JSEM TĚ POZNALA: film vs kniha

Romantický příběh Jojo Moyesové nás dostal! Takže jsme přirozeně hned po dočtení vyrazili do kina! Tady jsou dojmy blogerky Evy! Jak srovnává film s knihou? Co se jí líbilo víc? Čtěte dál!

Román Než jsem tě poznala je jednou z nejúspěšnějších knih britské spisovatelky Jojo Moyesové, a tak není moc velkým překvapením, že se letos dočkal své filmové adaptace.

Snímek zachycuje příběh upovídané a věčně optimistické Louisy Clarkové, která se i přes ordinérnost svého života dokáže radovat z maličkostí a všechny okolo sebe okouzluje nejen svým až dětinským pohledem na svět, ale i jedinečným stylem oblékání. Ztráta práce v oblíbené kavárně však mladou ženu donutí opustit zajeté koleje a přiměje ji vzít místo pečovatelky o quadriplegika Willa Traynora.

Setkání s tímto věčně sarkastickým bručounem jí napoví, že její nové zaměstnání pro ni nebude zrovna procházka růžovým sadem. Poté, co mu po srážce s motorkou ochrnuly všechny končetiny, ztratil Will chuť žít a vzpomínky na jeho dřívější život, který si užíval plnými doušky, se pro něj staly příliš bolestnými.  Nyní je zcela odkázán na pomoc druhých, což v něm uhasilo poslední plamínek naděje, jenž proměnil v touhu co nejrychleji své trápení ukončit. Na jeho nové ošetřovatelce je, aby mu ukázala, že i člověk upoutaný na vozíku se může radovat ze života…

Film Než jsem tě poznala nám přináší velmi kvalitní a autentickou adaptaci stejnojmenné románové předlohy. Přestože tvůrci dějovou linku originálu zjednodušili a z příběhu vynechali dokonce i některé postavy (na filmových plátnech se například nesetkáte s Willovou sestrou Georginou), snímek si zachovává rukopis Jojo Moyesové, a to právě proto, že jeho scénář napsala sama autorka. Díky tomu se můžete u několika scén těšit až z puntičkářsky přesného převedení původního námětu. Pokud tedy chcete do příběhu Lou a Willa více proniknout, doporučuji ještě před návštěvou kina sáhnout po knize.

Přestože filmaři každoročně vychrlí do kin hned několik romantických snímků, jen málokteré z nich mají potenciál zarýt se nám do paměti natolik, že na ně budeme vzpomínat ještě dlouho po jejich zhlédnutí. Než jsem tě poznala je jednou z mála výjimek, jež z hlavy jen tak nedostanete, a navíc si z ní odnesete nejedno poselství.

Ústřední dvojici Louisy a Sama ztvárnili talentovaní herci Emilia Clarke, kterou všichni fanoušci seriálu Hra o trůny znají jako Daenerys Targaryen, a Sam Claflin, jehož jste mohli vidět například jako Finnicka Odaira v Hunger Games nebo jako Alexe v romantické komedii S láskou, Rosie. Oba dva se zhostili svých rolí na výbornou. Emilia Clarke postavu roztomilé diblice Louisy zahrála naprosto uvěřitelně a navíc nám ukázala, že její obočí dokáže projevit mnohem více emocí, než Kristen Stewart za celou svou hereckou kariéru. Ani Sam Claflin za svou kolegyní nijak nezaostával a roli ironického bručouna, který se učí, jak alespoň na chvíli na svůj handicap zapomenout, ztvárnil věrohodně.

Snímek Než jsem tě poznala zachycuje stejně jako jeho knižní předloha téma lásky, života a smrti s neobvyklou lehkostí a citlivostí.  Nesnaží se o citové vyděračství, naopak oplývá obrovskou dávkou humoru. Diváky emocionálně neždímá, místo toho jim nabízí několik podnětů k zamyšlení se nad vlastním žitím.

Ať už vás na tomto příběhu zaujme žena, která nikdy neviděla film s titulky a miluje žlutočerné pruhované punčocháče, nebo muž, jenž přestal věřit, že by ho v životě mohlo potkat ještě něco dobrého, udělá na vás tento film silný dojem.

Autorka recenze: Eva Korytářová