Nová mrazivá vlna ze severu

Redakce (24.09.2013)
Nová mrazivá vlna ze severu Nová mrazivá vlna ze severu

Začínají prázdniny, Olivia by si konečně mohla vydechnout, užívat si volnosti a slunce. Když však její vyučující nadhodí, že případní zájemci můžou nahlédnout do starých, dosud nevyřešených případů z archivu švédské policie, nechá se zlákat. Co víc – netrvá dlouho a najednou je do toho propletence cizích osudů zamotaná natolik, že už nemůže couvnout.

Co to je, co mladičkou studentku policejní akademie tak nekompromisně vtáhne do děje? Jedná se o více než dvacet let starou vraždu, obětí byla těhotná žena, jejíž totožnost se nikdy nepodařilo zjistit, a jediným svědkem devítiletý kluk, který toho v pokročilé noční době ze své pozice nahoře na útesu moc neviděl. Přesto zbylo pár stop. Některé možná zavedou špatným směrem, některé třeba vůbec nikam. Ale proč to nezkusit?

Byl tam.
Obchod Jackie Berglundové na Sibyllegatan. Olivia si butik chvilku prohlížela z protějšího chodníku. V uších jí zněla slova Evy Carlsénové: Nečmuchejte kolem Jackie Berglundové.
Nebudu čmuchat. Jen se podívám do jejího obchodu a prohlédnu si její věci. Jsem naprosto cizí člověk, který vejde jako zákazník. To přece není nic nebezpečného.
Myslela si Olivia.

Vešla do obchodu.

Skočný přílivJeště předtím, než Skočný příliv v domácím Švédsku vůbec vyšel, byla prodaná práva k překladu do dvaceti různých zemí. A když se konečně objevil na pultech knihkupectví, literárním kritikům vyrazil dech. Při bližším pohledu na autory to není překvapivé. Cilla and Rolf Börjlindovi nasbírali cenné zkušenosti během psaní množství filmových scénářů, precizní budování napětí, překvapivé zápletky a ještě překvapivější rozuzlení jsou pro ně doslova chlebem každodenním.

Celkem charakteristické pro tvorbu této manželské a spisovatelské dvojice je silně sociální téma. Jsou výborně obeznámeni se životem nejrůznějších společenských vrstev a v příběhu to dovedou dokonale využít. Ať je to vysoce postavený funkcionář, lstivý drobný podvodníček, prostitutka nebo bezdomovec, vždycky jsou zobrazeni překvapivě věrohodně – i se svým prostředím. A Börjlindovi je rozhodně nemalují na růžovo.

Skočný přílivKniha začíná nelítostnou vraždou, která pořádně zamává i otrlejším čtenářem, a končí tak překvapivou pointou, že si celý ten příběh nejspíš budete zpětně přehrávat v hlavě ještě hezkých pár dní. Co víc bychom od dobrého thrilleru mohli chtít?

A když se naklonil k obrazovce, viděl to docela zřetelně. Na předloktí. Jednoho z útočníků. Tetování. Dvě písmena, KF, v kroužku.
Stilton se opřel v židli a zvedl oči...