Recenze: Karolína Mikšíková - Život, na který metr nestačí

Aleš Procházka (08.01.2019)
Život, na který metr nestačí Život, na který metr nestačí

Odstartovala to nejspíš Marie Doležalová svou knížkou Kafe a cigárko. Svěží a vtipné články přejaté z blogu mladé herečky zabodovaly u čtenářů i kritiků, nejen chytlavým obsahem, ale i unikátní grafickou podobou. Od té doby se s knižním vydáváním blogů doslova roztrhl pytel, na této vlně se veze i Život, na který metr nestačí, který nabízí exkurzi do krás a strastí venkovského žití. Hlavní otázkou zůstává - vydá sbírka blogů na knihu?

Debut mladé bloggerky u nás najdete za výhodnou cenu.

Čte se to rozhodně dobře. Venkovská romantika tu připomíná spíše Jamese Herriota než Stephanie Laurensovou, autorka tráví víc času s vidlemi v rukou po kolena v různé matlanici než odmítáním vilných lordů v zahradních altáncích. I když by se nejspíš z prostředí české vsi dalo vytřískat i více (o všetečné sousedy, přemoudřelé tety a postpubertální tunery nemůže být nouze snad nikde na vesnici), většina historek se soustředí spíše na Karolínu (tj. mladou slečnu, která byla proti své vůli zavlečená z Prahy na venkov), její matku a okrajově i mladšího bratříčka. Potažmo na jejich střety s domácím zvířectvem, které jsou na denním pořádku...

U vypravování veselých příhod, popisujících jaká příkoří na vás kdo spáchal, je nejdůležitější zachovat si nadhled a nepsat afektovaně. To se autorce daří, shazuje tak nějak všechny a nejvíc sebe. Místy to sebemrskačství připomíná až Landsmanovské kreace, ovšem zdaleka nejméně pochopení má Karolína pro desítky němých tváří, se kterými se dělí o životní prostor. Okolo těch se také točí většina "kapitol" (tj. blogů). Maminka pořídí berana - Karolínu potrká. Maminka pořídí poníka - Karolínu převálcuje. Maminka pořídí husy - Karolínu koušou. Humor je tu tak trochu na jedno brdo, ale zase si blogy na nic nehrají. Knížka se prezentuje jako vtipná oddechovka pro chvíle pohody, účel rozhodně plní na jedničku.

Nutno dodat, že těch chvil pohody příliš mnoho nebude. Knížka sice na první pohled působí bytelně, ale na vině je spíše solidní tvrdá vazba, kvalitní papír a velký font. Navíc je bohatě ilustrovaná, z necelých dvou set stran si obrázky ukousnou tak padesát a celá kniha se tak dá dorazit na jeden pořádný zátah, nebo dva rozvolněné. Cena sice není příliš vysoká (249 Kč, u nás tedy i o něco levněji), ale za ty peníze je muziky opravdu jen tak tak.

Shrnuto a podtrženo, Život, na který metr nestačí, je takový vtipný, lehký chlebíček (jednohubkou bych ho přece jen nenazýval) s líbivou úpravou a originálním tématem. V zásadě to není špatný začátek spisovatelské činnosti, Karolína Mikšíková psát určitě umí.