Recenze: Příliš krátký provaz

Aleš Procházka (20.04.2017)
Příliš krátký provaz Příliš krátký provaz

Seriózní politický thriller s hackerem v hlavní roli zní rozhodně lákavě, tím spíše, že dosud tento sub-žánr mnoho zajímavých titulů nevyprodukoval.

Knihu Příliš krátký provaz naleznete za výhodnou cenu zde: https://www.bux.cz/spolecenske-romany/prilis-kratky-provaz-1

Hackeři v populární kultuře obvykle vystupují jako asociální technokrati, kteří dvacet minut zuřivě mlátí do klávesnice, načež se jim podaří vyloupit banku/rozbít pedofilní gang/odpálit půlku ruského jaderného arzenálu (nehodící se škrtněte, podle toho, jestli zrovna sledujete Smrtonosnou past, Kriminálku Miami nebo Jamese Bonda). V Příliš krátkém provaze se Matthew FitzSimmons snaží žánr obhájit a představuje nový archetyp hrdiny, který se nevyhýbá ani přímé akci a navíc poněkud nezvykle (možná s výjimkou postavy Johna Travolty v Operaci Swordfish) hraje hlavní roli. Nutno přiznat, že se mu to docela podařilo.

Gibson Vaughn je (v uvedeném pořadí) bývalý hacker, bývalý mariňák a bývalý ajťák, toho času nezaměstnaný a rozvedený. Kromě toho rozvodu se všechny body odvíjejí od jedné mladické nerozvážnosti, kdy se mu podařilo vyšťourat špínu na amerického senátora Benjamina Lombarda – a zveřejnit ji na internetu. Senátor (teď už tedy viceprezident a kandidát na prezidenta) Lombard totiž nezapomíná a rozházet si to s ním nechce nikdo, Gibson proto hledá práci jen s obtížemi. Když Gibsona kontaktuje Lombardův bývalý operativec s nabídkou zaměstnání, nejprve chce odmítnout, ale mnoho možností mu nezbývá...

Aby to nebylo úplně jednoduché, Gibson a Lombard se dobře znají z minulosti. Gibsonův otec u Lombarda působil jako vedoucí politické kampaně a sám Gibson navázal bezmála sourozenecký vztah s Lombardovou dcerou Suzanne. Poté, co zveřejnil citlivá data o Lombardově korupční aktivitě, putoval sedmnáctiletý hacker přímo do vazby. Zatímco zpytoval svědomí za mřížemi, vyšlo najevo, že za všemi nepravostmi stojí Gibsonův otec (který promptně spáchal sebevraždu) a Lombardova dcera se stala obětí neznámého únosce. Soudce v jeho případě proto projevil určité pochopení a postavil Gibsona před jasnou volbu – buď deset let natvrdo, nebo pět let u armády.

Vaughn si nucenou dovolenou u mariňáků odkroutí, nastoupí jako IT specialista u menší firmy, ožení se a pořídí si dceru, a po milostné aférce s kolegyní se rozvádí a z firmy odchází. Nějak se protlouká, dokud se nevynoří důkazy, že Suzanne možná stále žije. Neziskovku, kterou provozuje zmíněný Lombardův člověk, George Abe, kontaktuje samozvaný únosce s materiály, které mohou znamenat zásadní průlom v případu. Bohužel je však překvapivě počítačově gramotný a Abe nemá k dispozici nikoho, kdo by ho mohl vypátrat. Začíná souboj mezi dvěma geniálními hackery, do kterého se ovšem rychle zaplétá také Lombard a jeho politické kontakty, FBI, polovojenská bezpečnostní agentura a jeden zvláště urputný zabiják…

Pokud bych měl Příliš krátký provaz hodnotit, je třeba zmínit, že se nejedná o zcela uzavřený příběh, ale začátek delšího cyklu. Několik sympatických vedlejších postav se proto nedočká uspokojivého rozuzlení, alespoň ne v této knize. S počítačovou hantýrkou se autor krotil a ke čtenářům se choval vcelku něžně; jestli jste někdy drželi v ruce myš, nějak se chytíte. Přesto se FitzSimmons snaží alespoň o určitý realismus, kdy většinu pracovní doby hackera zabírá čekání, než něco zafunguje nebo doběhne.

Každý spisovatel se do určité míry ztotožní se svou hlavní postavou, v případě Gibsona Vaughna to však nepůsobí zcela funkčně – na to, že je bývalý mariňák, mu až nehezky často někdo (velmi jednostranně) přerovnává fasádu. Skoro jako by autor občas pozapomínal, že má být trochu drsňák... Vytknout musím i nezničitelnost záporáků, častý nešvar titulů americké provenience. Moje poslední výtka směřuje ke kvalitě překladu, který má rozhodně rezervy a mohl být na lepší úrovni.

To jsou ovšem spíše detaily, vzato kol a kolem je Příliš krátký provaz výborný svěží thriller, který si drží tempo až do konce a za přečtení rozhodně stojí.