Modlitba za matku: Poslední vyznání
20.06.2013

Modlitba za matku: Poslední vyznání

Maminka. Nikdo na světě nám nikdy nebude tak blízko. Až na některé smutné výjimky je to osoba, ke které nás vždycky budou poutat ty nejsilnější city, ke které se budeme vracet, jak domů, tak v myšlenkách; osoba, jejíž ztrátu nic nemůže nahradit.

Poznej sebe sama – přes své sny
20.06.2013

Poznej sebe sama – přes své sny

Sny, jejich vznik a možný význam fascinují lidstvo už od počátků jeho historie. Věřilo se, že jsou zprávami od Boha, pokud je jejich obsah ctnostný, ale stejně mohly být známkou posedlosti ďáblem. V minulém století se objevil Freud se svými teoriemi o nevědomí, což pro naše chápání snů znamenalo skutečný průlom. To však není ani zdaleka všechno.

19.06.2013

Nanking: Prolomit ticho

Válečné příběhy, ať už smyšlené či skutečné, nejsou vždycky jenom o vítězích a poražených. A kromě výjevů všech možných hrůz nejednou skýtají i světlo naděje. Nejednou právě z krvavých květů vyrůstá hrdina – někdo, kdo věří v sílu lásky, v mír a svět beze zbraní.

12.06.2013

ROZKLrÁDÁNÍ státu

Kniha útlá rozsahem, silná obsahem. Tak by se dala stručně nazvat publikace naší přední politoložky profesorky Vladimíry Dvořákové. Analyzuje vývoj naší společnosti po roce 1989, rozebírá fungování státních instituci a teoretické úvahy dokumentuje na konkrétních případech. Čtení je to neveselé až deprimující, ale velmi poučné hlavně proto, že autorka dokumentuje období budování naší „občanské“ společnosti, uvádí příčiny toho, proč k určitým situacím došlo, včetně kauz, které se nikdy nevyřešily, ale na které by se nemělo zapomenout. Kniha je rozdělená do čtyř částí, kterými se táhne jako červená nit analýza příčin nemoci naší společnosti a jejích důsledků.

11.06.2013

David Jan Novotný vrací do literatury malého člověka

Překvapivě úžasná kniha. Překvapivě nikoli proto, že by snad David Jan Novotný nepsal skvělé knihy. Přesto žádná z nich nedosahuje mimořádných kvalit jeho letošní novinky Gilgul. Zároveň je třeba upozornit, že tato kniha rozhodně není pro každého čtenáře. Ačkoli se od samého počátku tváří jako detektivka, má Gilgul mnohem větší ambice i přesah. Vražda malého židovského úředníčka berňáku v zapadlé uličce Londýna totiž spouští sérii událostí, jež otřásají celou Evropou, často i světem... a ne náhodou v nich hraje velkou roli také Česká republika a Praha. Novotný v zásadě kopíruje světové dějiny od konce minulého století, reflektuje velké společenské změny (svět po 11. září), ale vždy je přepisuje do logiky svého příběhu, tedy vyšetřování vraždy Chaima Bauma.

HIT LERtošního léta
10.06.2013

HIT LERtošního léta

Vůdce. Architekt zla. Strýček Dolfi. Říšský kancléř… Adolf Hitler zaujímá v lidských dějinách místo téměř výhradně záporné. Jenže jak se tomuto ztělesnění zla podařilo přesvědčit miliony Němců, aby mu svěřili vládu? Odpověď nabízí kniha Temné charisma Adolfa Hitlera od Laurence Reese.

S BILLEM HICKOKEM PROTI MODRÝM KRYSÁM
07.06.2013

S BILLEM HICKOKEM PROTI MODRÝM KRYSÁM

Jedné červencové neděle se Torrente de las Flores, jedna z ospalých barcelonských uliček, kde v horkém letním vzduchu povlávají girlandy a v místních třech hospodách se opatrně nadává na politiku, stala svědkem tragédie. Paní Mirová se vrhla na koleje tramvaje… po kterých už léta žádná tramvaj nejezdí, ale jež přesto z neznámého důvodu tvoří součást dláždění. Přes marnost svého gesta na sebe strhla pozornost celé ulice; jízlivou, zlomyslnou i chápavou. Mezi přihlížejícími je i mladík Ringo, ústřední postava (zcela jistě ne hrdina) zatím posledního česky vydaného románu Juana Marsého, držitele Cervantesovy ceny za rok 2008, Kaligrafie snů. Marsé zde odvyprávěl několik příběhů. Komplikovaný vztah vášnivé paní Mirové a kulhavého pana Alonsa, který je důvodem úvodní scény románu, je přitom tím nejméně důležitým. Jistě, vine se celou knihou jako červená niť, ale zcela jistě není tím, co by nutilo čtenáře obracet stránku za stránkou. A navzdory době, do níž je kniha zasazena (polovina čtyřicátých let minulého století), není určující ani politická linie. Na to trousí Ringův otec, živící se jako deratizér, své protifalangistické poznámky o „modrých krysách“ příliš okatě...

Kinski: Génius nebo zrůda?
21.05.2013

Kinski: Génius nebo zrůda?

Koupat se v šampaňském, neobléct si jedny šaty dvakrát, obklopit se saténem, očekávat poklony a splnění každého přání ještě dřív, než je vysloveno... Hvězdné manýry nejsou nic nového a přinejmenším bulvár se z nich určitě těší. Když jste s dotyčným umělcem pokrevní příbuzní a stáváte se svědkem jeho excentrického chování každý den, nejspíš už vám to až tak zábavné nepřijde.

Naše cesty k sobě
21.05.2013

Naše cesty k sobě

Byli na ostrově. Měl to být obyčejný výlet. V jednom místě zastavili, jeho žena i s malým synkem vystoupili z vozu. Od té chvíle je neviděl. Jako by se po nich země slehla. Místní policie zapojila do hledání cvičené psy a později i vrtulník, všechno bez výsledku. Není přece možné ztratit se na ostrově, říká si on a hledá je dál.

Tihle upíři koušou! Temné potěšení na horké letní noci
20.05.2013

Mladičká Violet Leeová jedné letní noci cestou z večírku přímo na Trafalgar Square narazí na okouzlujícího mladíka Kaspara Varna. Pořád se jí ještě trochu motá hlava z alkoholu, ale vystřízliví, když uvidí, jak mladý muž spáchá tak hrůzný čin, že z toho ztratí vědomí.