26.04.2013

Překrásný pozdrav z brutálního Londýna

Současná britská próza je jednoznačně na vzestupu a téměř každá kniha byť jen nominovaná na prestižní Man Booker Prize to jasně dokazuje. Naštěstí se k českému čtenáři většina z nich dostává, byť často s ročním i delším zpožděním. Platí to i pro románový debut Stephena Kelmana Dobré ráno, Harri, který o Bookerovu cenu bojoval v roce 2011 (a čestně prohrál s fantastickým románem Juliana Barnese Vědomí konce).

26.04.2013

Horor po shetlandsku

Už mlhavé prostředí shetlanského souostroví poblíž Skotska je zárukou skvělé atmosféry detektivky, v níž je na začátku nalezena uškrcená dívka na břehu mořském.

Bez happy endu...
26.04.2013

Bez happy endu...

Hvězdy nám nepřály je kniha mladého amerického autora Johna Greena, který se proslavil kromě několika románů také videoprojektem na youtoube. Byla vyhlášena časopisem Time nejlepší knihou loňského roku. Je třeba říct, že tentokrát se kritik světového časopisu vcelku trefil.

Dva italští gurmáni: Polévka z fazolí borlotti
26.04.2013

Dokud jsou na nebi dva měsíce
26.04.2013

Dokud jsou na nebi dva měsíce

Vydá-li japonský spisovatel Haruki Murakami novou knihu, lze i bez důkladné znalosti současného literárního světa předpokládat, že se zakrátko stane bestsellerem. Murakami je populární: někteří skalní fanoušci s jeho knihami (jakožto magicko-realistickými mapami) v rukou křižují Tokio, údajně i sestavují kuchařky na základě popisů toho, co si románové postavy připravují k večeři.

17.04.2013

Spisovatel Wulf Dorn potvrzuje své mistrovství

Detektivní psychothriller Mrazivé ticho vypráví příběh psychiatra Jana Forstnera, který se po letech vrací do svého rodného města. Na psychiatrické klinice dostane ve Fahlenbergu možnost začít po rozvodu a životní krizi znovu. V návalu vzteku totiž pořádně zmlátil na sezení pacienta – zločince, jenž nechal umořit hlady několik mladých žen. Jenže to není jediné životní trauma, které si Jan na kliniku přinese. Po návratu domů se mu opět začnou vybavovat části zážitků z dětství, kdy se ztratil jeho tehdy šestiletý bratr Sven. Nejenže jeho tělo nebylo nikdy nalezeno, ale následující noc se v autě zabil také Janův otec, prý nešťastnou náhodou.

11.04.2013

Green dokázal napsat skvělou knihu o dětech s rakovinou

Představte si zamilovaný román o teenagerech. Máte? Jistě vás to příliš neláká, že. Přidejte si motiv adolescentů umírajících na rakovinu. To do velké míry mění situaci. Uvědomil si to John Green, který podle magazínu Time napsal nejlepší knihu roku 2012. Pod názvem Hvězdy nám nepřály ji nyní v češtině vydává Knižní klub a rozhodně stojí za přečtení. Ale nečekejte žádný prvoplánový útok na slzné kanálky. Green totiž love story umírajících teenagerů vystavěl úplně jinak, než by si průměrný autor či čtenář dokázal představit.

Chlapec a jeho robot
03.04.2013

Chlapec a jeho robot

Když se plachý kluk Kód Světlopád vydá pronásledovat zvláštní kovovou včelku, nemá tušení, kam ho podivné stvoření zavede. Najednou se propadne dírou v zemi, a když se probere, zjistí, že je v docela jiném světě. Připomíná vám to Alenku v říši divů? Trefi li jste to přesně – Chlapec a jeho robot je takovou Alenkou pro o jednadvacáté století. Jen se namísto bláznivé pohádkové říše dostane do země robotů.

Anglický holub budiž nám průvodcem
29.03.2013

Anglický holub budiž nám průvodcem

Anglický prozaik Stephen Kelman na sebe svou knižní prvotinou Dobré ráno, Harri, v originále Pigeon English, okamžitě strhl pozornost a v Británii se stal obrovským hitem a to jak u kritiky, tak u čtenářů. Dočkal se nominací na několik prestižních literárních ocenění včetně Bookerovy ceny. Jedenáctiletý Harrison Opoku, původem z Ghany, přijíždí do Londýna se svou matkou a sestrou a společně doufají v lepší budoucnost a v to, že se opět setkají s otcem a nejmenší sestrou Agnes, kteří museli zůstat v rodné zemi, protože neměli dost peněz na cestu.

Jen si to představte, někam patřit...
25.03.2013

Jen si to představte, někam patřit...

Hledání sebe sama, svého pravého já, se poslední dobou stalo oblíbeným tématem jak v beletrii, tak v psychologické literatuře. A nejspíš se nad tím dřív nebo později zamyslí každý z nás. Jsou nicméně lidé, jimž takové hledání znesnadňuje – neřekneme-li rovnou znemožňuje – fakt, že vlastně ani nemají kde začít.